Ваш персональний Яндекс

30 травня 2013, 11:35

Приходить користувач до Яндекса та говорить одне слово: [вендета]. Без контексту неможливо зрозуміти, що він шукає. Значення слова? Фільм «V означає ”вендета”»? Чи альбом Земфіри? Звичайно, можна відповісти навмання, але це ж не рулетка. Щоб дати точну відповідь, Яндекс аналізує пошукові інтереси користувача та видає результати, що підходять саме йому.

Це завдання складніше, ніж здається, адже інтереси користувачів не статичні. Вони постійно змінюються, і більше половини з них живуть не більше доби. Яндекс навчився враховувати ці миттєві інтереси на основі недавньої пошукової історії користувача та відразу ж адаптувати під них результати пошуку.
 

Наприклад, користувач шукає холодильник. Щоб не помилитися з вибором, він читає огляди та відгуки. Зупинившись на холодильниках певного виробника, він повертається на Яндекс із новим запитом, щоб знайти конкретну модель. Яндекс враховує миттєвий інтерес користувача до оглядів і першими показує в пошуковій видачі сайти потрібної тематики. Якщо користувач ще не готовий до купівлі – йому важливіші сайти з оглядами, а не інтернет-магазини.

Урахування миттєвих інтересів починає впливати на результати пошуку вже за кілька секунд, навіть якщо людина вперше зайшла на Яндекс і поставила лише кілька питань. Для цього Яндекс аналізує дані пошукових сесій у режимі реального часу, обробляючи близько 10 терабайтів даних на день із навантаженням до 200 мегабайтів на секунду.

Миттєві інтереси на те й миттєві, щоб з'являтися та швидко зникати. Тому вони враховуються лише тоді, коли це потрібно. Якщо сьогодні любитель класики шукає квитки на «Нашестя», то це зовсім не означає, що його музичні смаки різко змінилися. Може, він хоче зробити подарунок другу? У майбутньому він отримуватиме у відповідь на запит [нашестя тема] не посилання на рок-фестиваль, а інформацію про тему нашестя фашистів у Сьомій симфонії Шостаковича. Якщо, звичайно, раптом не полюбить рок.

Миттєві інтереси – важливий елемент контексту користувача. Чим більше таких елементів враховує Яндекс, тим сильніше змінюється якість пошуку, а з ним і поведінка користувачів. Наприклад, коли в пошуку з'явилося врахування регіону, користувачі перестали писати [вживані автомобілі Харків], тому що уточнювання регіону стало зайвим. Коли Яндекс почав аналізувати історію запитів, користувачі стали частіше бачити у видачі улюблені сайти та посилання на цікаві їм теми (див. дослідження Яндекса про постійні пошукові інтереси). Тепер, із додаванням аналізу поточної пошуковій сесії, пошук навчився враховувати не лише звички, але й миттєві потреби користувачів, а значить – краще вирішувати їхні завдання.


Як працює новий персональний пошук, дивіться в нашому ролику.

 
Олександра Колеснікова і команда Пошуку

1 коментар
Підписатися на коментарі до посту

Классно смотреть рекламу по-украински.